BMI berekenen een manier om te meten of je gezond bent

De Body Mass Index berekenen kan vrij simpel zijn. Toch moet je hierbij op veel dingen letten. Zo is het BMI van kinderen niet hetzelfde als bij volwassenen.

BMI berekenen

Voor het uitrekenen van BMI wordt een simpele formule gebruikt. Bij deze formule deel je het gewicht in kg door 2x de lengte in meters. Hieruit komt dan een getal, jouw BMI. Dit is niet voor iedereen te gebruiken. Bij kinderen moet deze anders gebruikt worden, omdat zij in de groei zijn.

BMI en kinderen

Het BMI van kinderen is te berekenen. Daaronder verstaan we iedereen onder de 21 jaar. De leeftijd speelt hier ook een rol in. Daarbij wordt het BMI anders geïnterpreteerd.

Online uitrekenen

Tegenwoordig zijn er vele sites waarbij je jouw eigen BMI of dat van je kind uit kan rekenen. Deze zijn bijna overal te vinden en geven een snelle uitkomst.

Categorieën

De Body Mass Index bij volwassenen

  • Ondergewicht -> minder dan 18,5 BMI

–      Ernstig ondergewicht -> 16 of minder BMI

Hierbij is het ondergewicht extreem en is het waarschijnlijk anorexia.

–      Gemiddeld ondergewicht -> 16 tot 17 BMI

Hierbij is het ook oppassen, dit is zeer licht en zit tegen anorexia aan.

–      Matig ondergewicht -> 17 tot 18,5 BMI

Hierbij krabbelen we weer naar het gezonde gewicht toe. Wel opletten dat het gewicht niet minder wordt.

  • Gezond gewicht ->18,50 tot 25 BMI

Helemaal goed bezig, probeer in deze categorie te blijven.

  • Overgewicht -> 25 tot 30 BMI

Gevaarlijk, opletten, kan obesitas worden.

  • Obesitas -> 30+ BMI

–      Niveau 1 -> 30 tot 35 BMI

Het eerste niveau van obesitas. Gevaarlijk, hard en vaatziekten kom al om de hoek kijken.

–      Niveau 2 -> 35 tot 40 BMI

Nog een stapje verder, hierbij is de obesitas nog ernstiger.

–      Niveau 3 -> 40 en hoger BMI

Hierbij is de obesitas heel erg kritiek en levenbedreigend.

BMI

De Body Mass Index bij kinderen:

Bij kinderen is dit moeilijk in categorieën te zetten. Het gezonde BMI verschilt namelijk per leeftijd en is ook afhankelijk van het geslacht. Het enige wat hierbij duidelijk is, is dat het gezonde BMI van een kind tot het 6e levensjaar daalt en vanaf het 6e jaar weer stijgt. Dit is omdat kinderen die ongeveer 6 zijn iets minder groeien dan eerst. Op internet zijn diversen tabellen te zien. Of de betrouwbaarheid hiervan hoog is, is onduidelijk. Daarom is het verstandiger om langs een dokter te gaan of het BMI van het kind uit te rekenen op een betrouwbare site. (zoals voedingscentrum.nl)

 

De uitkomst en een categorie: wat nu?

Als je jouw BMI waarde hebt uitgerekend is dat heel leuk en aardig, dan heb je er waarschijnlijk ook een categorie bij, maar wat kun je er nu mee? Het BMI geeft een indicatie van de gezondheid van jouw gewicht. Heb je bijvoorbeeld ondergewicht, dan is het verstandig om dat aan te pakken. Hetzelfde geldt met overgewicht. Denk hierbij wel goed na, raadpleeg eventueel een diëtiste. Het BMI is niet altijd perfect voor iedereen. Misschien heb je wel helemaal geen overgewicht, maar gewoon veel spiermassa.

Bmi Berekenen

Spierpijn  heeft iedereen

Iedereen heeft er wel eens last van, als hij of zij een paar weken niet is gaan trainen, of als je je vriend of vriendin moet helpen om die tuin te betegelen. De dag dat je de fysieke belasting uitvoert valt het allemaal wel mee, je voelt je wel wat moe, je spieren zijn wel enigszins pijnlijk maar er valt mee te leven.

De volgende dag

Je wordt wakker en je voelt al hoe laat het is, je omdraaien om nog even dat extra half uurtje slaap te pakken lukt niet eens meer, laat staan je bed uitkomen. Je hebt het gevoel alsof je spieren hebt gebruikt waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Alles doet pijn en je hebt spijt dat je je weer hebt uit staan sloven.

Wat is er met me gebeurt?

Hoe komt het nou dat alles dan zo een pijn doet. Spieren zijn als het ware gewoontedierenJe hebt bijvoorbeeld een kantoorbaan, je sport nooit en je gaat altijd met de auto naar het werk dan raken je spieren daaraan gewend. Je spieren zullen krimpen. Dit is het directe gevolg van te weinig fysieke beweging. Als je je spieren dan ineens zwaar gaat belasten zullen er scheuren in de spieren ontsaan, omdat de spieren dit absoluut niet gewend zijn. Je spieren zorgen er vervolgens voor dat deze in weefsel aankomt, zodat als je nog een keer zo een beslissing neemt op korte termijn deze er wat beter op voorbereidt zijn.

Hoe lang duurt dit?

Als je je spieren zwaar belast hebt dan is het meestal zo dat je de volgende dag het ergste last hebt, of soms zelfs al op de dag zelf. Je spieren hebben wel wat tijd nodig om de scheuren die zijn ontstaan te helen. Meestal is na een dag of 3 de ergste spierpijn verdwenen. Is dit niet zo, raadpleeg dan een specialist.

Wat is Spierpijn?